Μετάφραση τῆς Ἀποστολικῆς περικοπῆς.
Κατά τίς ἡμέρες ἐκεῖνες, συνέβη νά περιοδεύει ὁ Πέτρος σέ πολλές πόλεις, κα τέβηκε δέ καί πρός τούς χριστιανούς πού κατοικοῦσαν στή Λύδδα. Ἐκεῖ συνάντησε κάποιον ἄνθρωπο, ὀνόματι Αἰνέα, ὁ ὁποῖος ἦταν ἐπί ὀκτώ ἔτη κατάκοιτος στό κρεβάτι, γιατί ἦταν παράλυτος. Ὁ Πέτρος τοῦ εἶπε: Αἰνέα, ὁ Ἰησοῦς Χριστός σέ θεραπεύει. Σήκω ἐπάνω καί στρῶσε μόνος σου τό κρεβάτι. Καί ἀμέσως σηκώθηκε. Ὅταν τόν εἶδαν ὅλοι οἱ κάτοικοι τῆς Λύδδας καί τοῦ Σάρωνα, ἐπέ στρεψαν στόν Κύριο. Στήν Ἰόππη ὑπῆρχε μιά μαθήτρια ὀνόματι Ταβιθᾶ, ἡ ὁποία ἑλληνιστί λέγεται Δορκάς. Αὐτή εἶχε κάνει πλῆθος ἀγαθῶν ἔργων καί φιλανθρωπιῶν. Συνέβη νά ἀρρωστήσει τίς ἡμέρες ἐκεῖνες καί νά πεθάνει. Ἔτσι, ἀφοῦ τήν ἔπλυναν, τήν ἔβαλαν στό ὑπερῶο. Καί ἐπειδή ἡ Λύδδα εἶναι κοντά στήν Ἰόππη, ὅταν οἱ μαθητές ἄκουσαν ὅτι ὁ Πέτρος εἶναι σέ αὐτή, ἔστειλαν πρός αὐτόν δύο ἄνδρες καί τόν παρακάλεσαν νά μήν ἀρνηθεῖ νά μεταβεῖ σέ αὐτούς. Σηκώθηκε ὁ Πέτρος καί πῆγε μαζί τους. Μόλις ἔφθασε, τόν ἀνέβασαν στό ὑπερῶο καί ἐκεῖ παρουσιάσθηκαν σέ αὐτόν ὅλες οἱ χῆρες, οἱ ὁποῖες ἔκλαιγαν καί ἔδειχναν χιτῶνες καί ἐνδύματα πού εἶχε φτιάξει, ὅταν ζοῦσε ἡ Δορκάς. Ἀφοῦ τούς ἔβγαλε ὅλους ἔξω ὁ Πέτρος, γονάτισε καί προσευχήθηκε, καί μετά γύρισε πρός τό σῶμα καί εἶπε: Ταβιθᾶ, σήκω ἐπάνω. Αὐτή ἄνοιξε τά μάτια της καί μόλις εἶδε τόν Πέτρο ἀνακάθισε. Τῆς ἔδωσε τό χέρι καί τή σήκωσε, καί ἀφοῦ φώναξε τούς χριστιανούς καί τίς χῆρες, τούς τήν παρουσίασε ζωντανή. Αὐτό ἔγινε γνωστό σέ ὅλη τήν Ἰόππη καί πολλοί πίστεψαν στόν Κύριο. (Ἀπό τή νέα ἔκδοση: Ἡ Καινή Διαθήκη, τό πρωτότυπο κείμενο μέ νεοελληνική ἀπόδοση τοῦ ὁμοτ. καθηγ. Χρ. Βούλγαρη, ἔκδ. ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΔΙΑΚΟΝΙΑΣ).
Η ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ, ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ Δύο θαυμαστές ἐνέργειες τοῦ ἀποστόλου Πέτρου διηγεῖται τό σημερινό Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Ὁ Πέτρος, εὑρισκόμενος στή Λύδδα, συνάν τησε τόν ἐπί ὀκτώ ἔτη παράλυτο Αἰνέα. Ἐπικαλούμενος τή δύναμη τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ Πέτρος θεράπευσε τόν παραλυτικό καί οἱ κάτοικοι τῆς περιοχῆς δόξασαν τόν Θεό καί πίστεψαν στόν Χριστό. Λίγο ἀργότερα, ὁ Πέτρος βρέθηκε στήν Ἰόππη, ἐκεῖ ὅπου κατοικοῦσε μιά εὐλαβής κόρη, ὀνόματι Ταβιθά, πού τίς ἡμέρες ἐκεῖνες ἀσθένησε καί μόλις εἶχε ἀφήσει τήν τελευταία της πνοή. Ὁ συγγραφέας τοῦ βιβλίου «Πράξεις τῶν Ἀποστόλων» σημειώνει ὅτι ἡ Ταβιθά ἦταν ἄνθρωπος μεγάλης ἀγάπης καί ἐλεημοσύνης, γι’ αὐτό καί ὁ θάνατός της προκάλεσε μέγα θρῆνο μεταξύ τῶν συμπολιτῶν της, πού ἔσπευσαν στήν οἰκία της γιά νά θρηνήσουν τόν χαμό της. Ὁ Πέτρος, ἀφοῦ προσευχήθηκε θερμά στόν Κύριο, ἀνέστησε ἐκ νεκρῶν τήν Ταβιθά καί ὅλοι θαύμασαν καί δόξασαν τά μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ. Ἡ θεοφιλής φιλανθρωπία Ἀπό τή σημερινή Ἀποστολική διήγηση θά σταθοῦμε στήν ἀρετή τῆς ἐλεημοσύνης, μέ τήν ὁποία ἦταν κοσμημένη ἡ Ταβιθά. Στή συνείδηση τῆς Ἐκκλησίας ἡ ἐλεημοσύνη καί ἡ φιλανθρωπία εἶναι μίμηση Ἰησοῦ Χριστοῦ, καθότι Ἐκεῖνος, ἐμφορούμενος ἀπό ἄμετρη ἀγάπη πρός τόν ἄνθρωπο, φόρεσε τήν ἀνθρώπινη σάρκα καί θυσιάστηκε γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου. Αὐτό σημαίνει ὅτι «ἡ ἐλεημοσύνη πρός τόν πάσχοντα ἄνθρωπο συνιστᾶ λατρεία πρός τόν Θεό, ἐνῶ ἡ ἀπανθρωπιά ὕβρη πρός Αὐτόν», ὅπως ἐπισημαίνει ὁ ὅσιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος. Πολλές φορές, οἱ χριστιανοί πιστεύουμε ὅτι ἡ λατρεία μας στόν Θεό μπορεῖ νά περιοριστεῖ σέ συγκεκριμένες πράξεις τυπικοῦ χαρακτήρα.Θεωροῦμε ὅτι ὁ ἐκκλησιασμός μας καί μόνο ἤ ἡ τυποποιημένη ἄσκηση τῶν ἀρετῶν, ὡς καθῆκον ἔναντι τοῦ Θεοῦ, ἀρκοῦν γιά νά προσδώσουν πληρότητα στόν ἐκκλησιαστικό μας βίο. Ὅμως, οἱ Ἅγιοι τοῦ Θεοῦ ἐντοπίζουν τή γνησιότητα τῆς θρησκευτικότητός μας στόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο πολιτευόμαστε ἀπέναντι στούς ἀδελφούς μας, ὅταν, μάλιστα, ἐκεῖνοι βρίσκονται σέ ποικίλη δυσκολία στή ζωή τους. Εἶναι χαρακτηριστική ἡ προτροπή καί τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου: «Μήν τεντώνεις τά χέρια σου στόν οὐρανό, ἀλλά στά χέρια τῶν πτωχῶν. Ἄν ἐκτείνεις τά χέρια σου στά χέρια τῶν πτωχῶν, ἔπιασες τήν κορυφή τοῦ οὐρανοῦ». Ἀφανής εὐεργέτης Πρό ἐτῶν, ἐκοιμήθη ἕνας ἐπίσκοπος, πού διαποίμανε, ἐπί ἔτη πολλά, μία ἀπό τίς μεγαλύτερες μητροπόλεις τῆς Ἑλλάδος. Δέν φημιζόταν γιά τήν πνευματικότητά του, οὔτε γιά τό μέγεθος τῶν ἐμφανῶν ἀρετῶν του. Εἶχε τή φήμη ἀπότομου ἀνθρώπου, πού ἀπασχόλησε ἀρκετές φορές ἀρνητικά τό ποίμνιό του, κυρίως τούς «καθώς πρέπει χριστιανούς».Ὅταν ἐκοιμήθη, ὅμως, παρατηρήθηκε τό ἑξῆς θαυμαστό φαινόμενο: ὁ Ναός, ὅπου εἶχε ἐκτεθεῖ τό σκήνωμά του, εἶχε κατακλυσθεῖ ἀπό κάθε εἴδους ἀνθρώπους, πού ὁ πολύς κόσμος χαρακτηρίζει περιθωριακούς: ρακένδυτους, ἀστέγους, ἀσθενεῖς, πτωχούς κ.ο.κ. Χιλιάδες ἄνθρωποι πού βίωναν κάθε εἴδους δοκιμασία στή ζωή τους, ἔσπευσαν νά κυκλώσουν τό φέρετρό του καί νά θρηνήσουν τήν ἀπώλειά του. Ἡ ἐξήγηση τοῦ παράδοξου φαινομένου ἦταν ὅτι οἱ ἄνθρωποι ἐκεῖνοι εἶχαν πολλαπλῶς εὐεργετηθεῖ ἀπό τόν κεκοιμημένο ἐπίσκοπο καί εἶχαν δοκιμάσει πλούσιους τούς καρπούς τῆς ἀγάπης καί τῆς φιλανθρωπίας του. Μπορεῖ νά εἶχε πολλές ἀδυναμίες, ἦταν ὅμως ἄνθρωπος ἀγάπης καί ἐλεημοσύνης. Καί αὐτές οἱ ἀρετές, πού ἤξερε νά κρύβει καλά ἀπό τά ἀδιάκριτα βλέμματα τῶν ἀνθρώπων, ἔγιναν τό διαβατήριο πού πῆρε μαζί του γιά τό μεγάλο ταξίδι τῆς αἰωνιότητας. Ἔγιναν τό κλειδί γιά νά ἀνοίξει τή θύρα τοῦ Παραδείσου.Μιμητές τῆς Ταβιθᾶ Στήν ἐποχή μας, πολλοί συνάνθρωποί μας πονοῦν καί πολλαπλῶς ὑποφέρουν. Ἰδού πεδίον δόξης λαμπρόν γιά ἐκείνους πού θά θελήσουμε νά μιμηθοῦμε τήν Ταβιθά τῆς ἀποστολικῆς περικοπῆς καί τόν ἐπίσκοπο τῆς ἀγάπης καί τοῦ ἐλέους. Μήν ἀφήσουμε τίς πληγές νά αὐξάνουν καί τόν πόνο νά πολλαπλασιάζεται. Ἔχουμε χρέος, ὡς χριστιανοί, νά σταθοῦμε δίπλα στίς ἀνάγκες τῶν ἀδελφῶν μας καί νά μοιραστοῦμε μαζί τους τό μέγεθος τῶν προβλημάτων τους. Μόνον ἔτσι θά δικαιώσουμε τή θέση μας μέσα στήν Ἐκκλησία, θά γίνουμε μιμητές Χριστοῦ καί ἡ λατρεία μας δέν θά εἶναι κενή καί ἀνούσια, ἀλλά πλήρης καί οὐσιαστική. Ἀρχιμ. Ἐ. Οἰκ.
Ευαγγελική περικοπή του Παραλύτου, 11/05/2025 Ιωάν. ε΄ 1-1.Η θεραπεία του παραλύτου της Βηθεσδά.
Απόδοση στη Νέα Ελληνική
1Ύστερα απ’ αυτά, οι Ιουδαίοι είχαν μια γιορτή, κι ο Ιησούς ανέβηκε στα Ιεροσόλυμα 2 Κοντά στην προβατική πύλη, στα Ιεροσόλυμα, υπάρχει μια δεξαμενή με πέντε στοές, που εβραϊκά ονομάζεται Βηθεσδά. 3 Σ’ αυτές τις στοές κείτονταν πολλοί άρρωστοι, τυφλοί, κουτσοί, παράλυτοι, που περίμεναν να αναταραχθεί το νερό- 4 γιατί, από καιρό σε καιρό, ένας άγγελος Κυρίου κατέβαινε στη δεξαμενή κι ανατάραζε τα νερά. Όποιος, λοιπόν, έμπαινε πρώτος μετά την αναταραχή του νερού, αυτός γινόταν καλά, όποια κι αν ήταν η αρρώστια που τον ταλαιπωρούσε. 5 Εκεί ήταν κι ένας άνθρωπος, άρρωστος τριάντα οκτώ ολόκληρα χρόνια 6 Όταν τον είδε ο Ιησούς κατάκοιτο, τον ρώτησε: «Θέλεις να γίνεις καλά;» Ήξερε πως ήταν έτσι για πολύν καιρό. 7 «Κύριε», του αποκρίθηκε ο άρρωστος, «δεν έχω κανέναν να με βάλει στη δεξαμενή μόλις αναταραχτούν τα νερά- έτσι, ενώ εγώ προσπαθώ να πλησιάσω μόνος μου, πάντοτε κάποιος άλλος κατεβαίνει στο νερό πριν από μένα». 8 Ο Ιησούς του λέει: «Σήκω πάνω, πάρε το κρεβάτι σου και περπάτα». 9 Κι αμέσως ο άνθρωπος έγινε καλά, σήκωσε το κρεβάτι του και περπατούσε.
Η μέρα που έγινε αυτό ήταν Σάββατο.10 Έλεγαν, λοιπόν, οι Ιουδαίοι άρχοντες στο θεραπευμένο: «Είναι Σάββατο, και δεν επιτρέπεται να σηκώνεις το κρεβάτι σου». 11 Αυτός όμως τους απάντησε: «Εκείνος που μ’ έκανε καλά, εκείνος μου είπε “πάρε το κρεβάτι σου και περπάτα”». 12 Τον ρώτησαν: «Ποιος είναι ο άνθρωπος που σου είπε “πάρε το κρεβάτι σου και περπάτα;” 13 Ο θεραπευμένος όμως δεν ήξερε να πει ποιος ήταν, επειδή ο Ιησούς είχε φύγει απαρατήρητος εξαιτίας του πλήθους που ήταν μαζεμένο εκεί. 14 Αργότερα ο Ιησούς τον βρήκε στο ναό και του είπε: «Βλέπεις, έχεις γίνει καλά, από ’δω και πέρα μην αμαρτάνεις, για να μην πάθεις τίποτα χειρότερο». 15 Ο άνθρωπος έφυγε αμέσως κι ανάγγειλε στους Ιουδαίους άρχοντες ότι ο Ιησούς ήταν αυτός που τον γιάτρεψε.ΑΜΗΝ.agiamarinailision.